Iekļaujoša izglītība Alitys pirmsskolas
izglītības iestādēs
2019. gada no 14. – 18. oktobrim
Jēkabpils pilsētas pirmsskolas pedagogi no pirmsskolas izglītības iestādēm
“Zvaniņš” – Gunta Konovalova, Daiga Kalniņa un no pirmsskolas izglītības
iestādes “Auseklītis” – Sandra Stankeviča, Aija Upīte-Tutane, Skaidrīte Missa apmeklēja
Lietuvas pilsētu Alitys, kur Erasmus+
projekta “Iekļaujošas izglītības starptautiskās pieredzes attīstīšana” ietvaros
ēnoja Lietuvas pirmsskolas iestāžu kolēģu darbu un pieredzi iekļaujošas
izglītības jomā.
Pedagogu darbu ēnojām vairākās pirmsskolas izglītības iestādēs - “Alytus
kindergarten Volungele”, “Šaltinelis” un “Nykštukas”.
Pirmsskolas izglītības iestādē
“Volungele” ir iekļauti bērni ar valodas un runas traucējumiem. Ar bērniem
katru dienu strādā logopēds, ir ārstnieciskās vingrošanas nodarbības. Šo
pirmsskolas izglītības iestādi apmeklē arī bērni ar speciālām vajadzībām, t.sk.
bērns ar autismu, kurš darbojas asistenta uzraudzībā. Iekļautajiem bērniem tiek
nodrošinātas individuālās logopēda, mūzikas, mākslas un vingrošanas nodarbības.
Plānotas arī speciālā pedagoga nodarbības. Atsevišķā telpā individuālajās
nodarbībās tiek izmantota interaktīvā grīda.
Pirmsskolas izglītības iestāde strādā no 7:30
līdz 17:30, no
7:00 līdz 7:30 un no 17:30 līdz 18:00 strādā «pagarinātā grupa».
Projekta laikā bija iespēja apmeklēt arī
pirmsskolas izglītības iestādi “Šaltinelis”. Šobrīd “Šaltinelis” no 145
izglītojamiem apmēram pusei bērnu ir diagnosticēti redzes traucējumi.
Pirmsskolas izglītības iestādē (speciāli aprīkotos kabinetos) ar šiem bērniem
strādā logopēdi un optometrists. Logopēda kabinets nodrošināts ar interaktīvo
tāfeli. Atsevišķi ierīkotas divas telpas, kur vienā atrodas rotaļu istaba, ar
lego galdu, bet otrā - datortelpa bērniem. Ir atsevišķa telpa, kur bērns var
ieiet un nomierināties, ja ir par kaut ko satraucies. Izglītības iestādē
darbojas arī Montessori grupa.
Pirmsskolas izglītības iestādē Nykštukas” mūsu vizītes laikā bija
eksperimentu diena. Bērni visas dienas garumā veica dažādus eksperimentus gan
telpās, gan ārā. Interesanti bija tas, ka pirmsskolas izglītības teritorijā ir
uzcelta neliela siltumnīcā, kur bērni sēj, laista, novāc ražu – vēro kā no
sēkliņas vai stādā izaug kāds dārzenis.
Visās pirmsskolas izglītības iestādēs ir muzejtelpa, kur vienkopus ir
apskatāmi senie darba instrumenti.
Iepazīstot Lietuvas kolēģu pieredzi iekļaujošajā izglītībā secinām, ka
daudzas redzētās darba metodes un paņēmieni ir zināmi un personīgajā darbā
pielietoti, bet ir arī jaunas darba metodes, ko izmantosim savā pedagoģiskajā darbā un iepazīstināsim ar
tām citus kolēģus. Jaunu darba metožu izstrādei izmantosim redzētās praktiskās
metodes: smilšu rotaļmetodi, mūzikas, vadošās intelektuālās sfēras (pēc H.Gārdnera) aktualizēšanu. Ļoti svarīgi
iekļaujošās izglītības realizēšanai ir:
vides pielāgošana individuāli katram bērnam ar speciālām vajadzībām, asistents bērnam vai skolotāja palīgs, speciālistu
komandas darbs un individuālas nodarbības.
Lietuvas mobilitātes dalībnieču vārdā :
S.Stankeviča